1. óra: Ritmusok, periódusok (osztó, többszörös)
Beszélgetés a ritmus fogalmáról
- Példákat keresünk a természetben, művészetekben stb.
- Ritmusjátékokat játszunk
Játék 1:
4 gyerek kiáll egymás mellé, az elsőnek adunk egy ütős hangszert (ennek híján tapsolhat, vagy dobbanthat) ,ők a négy égtáj. Hangosan mondják a nevüket egymás után, az ütős minden alkalommal, mikor sorra kerül egyet üt is a nevére.Megjegyzés:
Annyira egyszerű , hogy nem is feladat, enélkül azonban érdekes kérdések felvetésétől esünk el, ha mindjárt a 2. játékkal kezdjük, ne sajnáljuk hát erre azt a fél percet!Játék 2:
Most csak 3 gyerek szerepel, mindegyiknek kell zajt kelteni, ütős hangszereket pótlandó megteszi a taps, toppantás illetve padra ütés is. Ők is sorolják a négy égtájat a szokott sorrendben, de saját sorrendjüket sem téveszthetik, és aki Északot mond ezt zajjal kell kísérje:
1. gyerek |
2. gy |
3. gy |
É!! |
K |
D |
Ny |
É!! |
K |
D |
Ny |
É!! stb. |
K1:
Mitől nehezebb?K2 :
Milyen sűrűn zöröghet ugyanaz a gyerek?Játék 3:
Gyerekeink ügyességétől függőén 2 vagy 3 gyereket állítsunk ki egy-egy ütőssel. Egyikük a 2-vel, másikuk a 3-mal, harmadikuk az 5-tel osztható számokra kelt zajt. Az osztály számol egyesével hangosan. Lehet kórusban is , én jobban szeretem stafétában haladva ülésrend szerint. Pl.:
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
stb. taps |
> |
|
|
> |
|
|
> |
|
|
> |
|
|
> |
|
|
> |
|
|
> |
dob |
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
triangulum |
Kérdések :
Mikor hallunk egyszerre 2 hangszert? Mikor hármat?Megjegyzés
Az nagyon jó, ha tanítványaink efféléket fogalmaznak meg: ha egy szám páros és 3-mal osztható, akkor 6-tal is, még jobb, ha ilyet hallunk: ha ezek közül kettővel osztható egy szám, akkor a harmadikkal is, ezért két hangszert nem fogunk hallani, ha kettő szól, akkor szól a harmadik is. Fontos azonban, hogy ne erőltessük, hiszen ezeknek a jelenségeknek a hátterét csak ezután fogjuk tanítani.Megjegyzés
A számok megválasztásában az a fontos, hogy az első három relatív prímhármas, míg ha az 5-öst kicseréljük a 6-osra nem relatív prímhármast kapunk. Ezt fogjuk kihasználni.Kérdéseink, felhívásaink:
Tegyük a piros és zöld színezett lapot a táblázatra, és mondjunk igaz
állításokat!
(Nem szükséges direkt
kérdéseket feltennünk, a gyerekek maguk is észreveszik és megfogalmazzák, hogy
vannak egyszínű számok, ezek csak 3-mal vagy csak 5-tel oszthatók, és
vannak kétszínűek, amelyek mindkettővel oszthatók.)
Tegyük a piros, a
zöld és a kék lapot a táblázatra, most mit mondhatunk?
Vannak egyszínű,
kétszínű, háromszínű és színezetlen számok egyaránt.(Várjuk meg, míg
mindegyik fajtáról megfogalmazzák, hogy mitől van épp annyi színnel
színezve, majd:)
Cseréljük ki a kék
lapot a sárgára! Most mit mondhatunk? (Most tehát a 3, 4 és 6 többszörösök
vannak színezve.)
NINCSENEK kétszínű
számok. Itt megfogalmazhatják ismét, hogy 3, 4 és 6 olyan számok, hogy közülük
bármely kettővel való oszthatóság maga után vonja a harmadikkal való
oszthatóságot is. Ezt indokolni akkor fogják tudni, amikor prímtégláiból
felépítve fogják látni a számokat. (Itt
található az indoklás)
Megjegyzés
Kezdjünk el ilyen mondatokat (befejezésüket természetesen a gyerekektől várjuk):
Ha egy szám piros és
zöld, akkor biztos, hogy… |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
21 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
47 |
48 |
49 |
50 |
51 |
52 |
53 |
54 |
55 |
56 |
57 |
58 |
59 |
60 |
61 |
62 |
63 |
64 |
65 |
66 |
67 |
68 |
69 |
70 |
71 |
72 |
73 |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
83 |
84 |
85 |
86 |
87 |
88 |
89 |
90 |
91 |
92 |
93 |
94 |
95 |
96 |
97 |
98 |
99 |
100 |
Megjegyzés
Mindezek tárgyalásakor használnunk kell az osztó és a többszörös fogalmakat. Ezek definiálására akkor térjünk rá, amikor ezt az óra menete megkívánja. Ha pl. gyermekeink könnyedén és pontosan használják e kifejezéseket, akkor elég az óra végi összefoglalás keretében megfogalmaztatni velük, ha azonban pontatlanságokat érünk tetten, ne késlekedjünk, ott a megfelelő alkalom!
8 osztója a 24-nek,
mert 24 = 8
· 3 és a 3 egész szám |