3. óra - A TENGELYES TÜKRÖZÉS TULAJDONSÁGAI
M.: Az ábrákat sokszorosítani szoktam,
szétvágom és „cetlinként” osztom az órán, mert, ha ezeket is a gyerekek
rajzolják, akkor nem fér bele egy órába.
F1.:
Tükrödet e-vel
párhuzamosan helyezd el.
-Hány szeme lehet Gerzsonnak 0,1,2,3,4,5,6
-Mitől függ, hogy
páros, vagy páratlan sok szeme van? Ha a tükör
rajta van egy szemen, akkor páratlan, ha nincs rajta egy szemen sem, akkor
páros.
-Miért? Mert a tükör megkettőzi azokat a szemeket, melyek
nincsenek a tükörvonalon, a rajta levő szemet viszont nem.
-Fogalmazd meg az
észrevett tulajdonságot úgy, hogy Gerzsonról ne beszélj!
1. A tengely minden pontjának tükörképe önmaga, a tengelyre
nem illeszkedő pontokat a tükrözés megkettőzi.
Kérdés: Ismersz-e
a másolópapíros eljáráson kívül más módszert, mellyel kép és tükörkép egy ábrán
létrehozható?
M.: A
2. órán a másolópapíros technika bevezetése előtt is felvethetjük e
kérdést. Többnyire hoznak a gyerekek gyakorlati ötleteket már az óvodából is.
Ilyenek pl.: hajtogatott papírlapból minta kivágása (hópehely, egymás kezét
fogó kislányok sora stb.) tűvel való kiszurkálása. Szépséges terítők
készülhetnek így. Mi itt a
szurkálást
szeretnénk hasznosítani, ha nem ismerik a gyerekek, mutassuk meg.
Vegyünk elő egy negyed írólapnyi „cetli”-t. (lehet
másolópapír is, vagy jegyzettömb 1-1 lapját osszuk ki.) Rajzoljunk rá egy
egyenest, ez lesz a tengely, és jelöljünk ki egy a tengelyre nem
illeszkedő pontot! Hajtsuk félbe a lapot a tengely mentén, és szúrjuk ki a
képét.
F2 .:
Vizsgáld meg, hogy a tengelyre nem eső pont és tükörképe hogyan
helyezkedik el a tengelyhez képest!
2. A tengelyre nem illeszkedő pontokra teljesül,
hogy a pontot és a tükörképét összekötő szakasznak a tengely
felezőmerőlegese.
A tengely bármely pontjától a tárgypont és a képpont
egyenlő távol van. (Ha
idegenkedünk a „tárgypont – képpont” kifejezésektől, akkor fogalmazzuk
így: a pont és a tükörképe!)
F3
– F7 .: Maca
tükörképeket alkotott, bizony nem túl ügyesen. Keresd a hibákat, és fogalmazd
meg milyen törvényszerűségek ellen vétett Maca az egyes esetekben!
3. A tengelyt metsző egyenes és a képe a tengellyel
egyenlő szöget zár be.
4. A tengelyt metsző egyenes képe a tengelyt ugyanabban a pontban metszi.
5. A tengellyel párhuzamos egyenes képe is párhuzamos a
tengellyel, ugyanolyan messze van attól, annak túloldalán. Ekkor az eredeti és
a képegyenes középpárhuzamosa a tengely.
Van-e olyan egyenes is,
amelyik nem „kettőződik meg” a tükrözés hatására, azaz a tükörképe
önmaga?
Igen. A tengelyre merőlegesek és a tengely.
Mi a kettő közötti különbség?
A merőlegesek „megfordulnak”, csak a tengellyel közös
pontjuk marad helyben, míg a tengelynek minden pontja helyben marad.
6. Szakasz és a képe egyenlő hosszú.
7. Szög és a képe egyenlő nagyságú.
![](hold.jpg)
F8.:
Készítsd el
másolópapíron mindhárom ábrát a tükörképükkel együtt. Fogalmazd meg, amit
észrevettél!
M.: E
feladat megbeszélése során hallhatunk majd kedves próbálkozásokat a körüljárási
irány fogalmának megragadására. Most áruljuk tehát el, hogy ezt így nevezik.
Ezután várjuk a megfogalmazást a megfelelő új kifejezés alkalmazásával.
8. Alakzat és tükörképe fordított
körüljárású. (A tengelyes tükrözés a körüljárási irányt megfordítja.)
M.: Módszertani
gyakorlaton (tanárképző főiskolásoknak) otthoni feladatként szoktam
adni, hogy a tengelyes tükrözés tulajdonságainak „felfedeztetésére” dolgozzanak
ki kísérlet sorozatot. Szebbnél szebb ötletek születnek, ami mutatja, hogy
korántsem egyetlen és üdvözítő mód az itt leírt. Csupán szellemében hiszek
rendíthetetlenül, mert eddigi gyakorlatomban azt látom, hogy az ilyen úton
szerzett tudás értelmes tudás és maradandó.
További hozadéka még, hogy az állandó fogalmaztatás aktív nyelvhasználatot
kényszerít, ezzel segíti, hogy tanítványaink 4 év alatt szabatos, pontos, jól
felépített érvelések megalkotására váljanak képessé.
Előző fejezet
Következő fejezet
Tartalom