1. óra KÉPEK ÉS TÜKÖRKÉPEK
M.:
Az első órát a
tapasztalatgyűjtésnek áldozzuk. Minden gyerek kezében legyen kétoldalú
zsebtükör, és a feladatokat sokszorosítsuk, hogy mindenkinek kezébe adhassuk.
Az egész témakör feldolgozása során sokat dolgozunk külön papíron,
másolópapíron, írólapon. Ezek a füzet szerves részét képezik, ezért be kell
ragasztani rögtön elkészültük után. Így a tolltartóban helyet kap az olló, és a
papírragasztó is a hagyományos eszközök mellett. Mi bevezettük a „matekdobozt”,
szeptember első hetében feltöltjük az éves tartozékokkal, és a tanteremben
tartjuk, ez jól működik. Többségében cipődobozok, bennük körző,
vonalzó, olló, ragasztó, másolópapír, írólap, tükör a geometriához,
prímkártya-készlet a számelmélethez, adósság cédulák, és korongok a negatív
számokhoz. Persze minden eszközből van „titkos tanári tartalék” is, mert a
tükör törik, a másolópapír fogy stb.
Bevezetésként kezdeményezzünk beszélgetést a szimmetriáról.
Megtudjuk mennyi a hozott ismeret, milyen mélységű. Soroljunk fel
szimmetrikus alakzatokat eleinte szabadon, később egy-két feltétellel.
Pl.: Emberi alkotás, szűkebben építészeti képzőművészeti stb.
Természeti jelenség, síkalakzat, térbeli alakzat, stb
F1.:
Halacskás Rajzold be a
felső ábrán hová kell tenni a tükröt és honnan kell belenézni, hogy azt
lásd, amit az alsó ábra mutat!
Forrás : Csahóczi Erzsébet: Töprengő
M.:
Megoldás közben szemléletes
megfogalmazásokat hallunk a gyerekektől arról például, hogy a halacska és képének szeme ugyanolyan magasan van, a
két halacska szembenéz, vagy háttal van, ha
szembenéznek, akkor egyforma magasan úsznak stb. Minél pontosabban írassuk
körül velük mondandóikat, mert néhány óra múlva ezekből a tapasztalatokból
kristályosodnak ki a tengelyes tükrözés tulajdonságai.
F2.:
Halacskás – változat Rátettem a
tükröt a halacskára és belenéztem az egyik oldalról. Az ábrákon te is láthatod,
mit láttam. Azt rajzold alá, mit látsz a tükör másik oldalába tekintve!
K.: Tudunk-e rajzolni olyan ábrákat,
melyekre ügyesen helyezett tükörnek mindkét oldalán ugyanaz a kép tárul szemünk
elé?
Tömegével
tudnak rajzolni ilyen – szimmetrikus – ábrákat, többnyire tudják is, hogy
ezeket így nevezzük, bár még nem adtuk meg e fogalom definícióját. Most viszont
a tükör két oldali nézegetése során már szédülni kezdünk, felmerül az igény
olyan ábrázolási technika iránt, mely a tükör bal és jobb oldalán látható kép egyidejű
megjelenítésére alkalmas. Erre jó a másolópapír, melynek használatát
elsajátítandó egy kis tanári „ügyetlenkedést”
javaslok.
M.: A tengelyes tükrözés olyan síkmozgás,
mely a sík egy egyenesének minden pontját (a tengely pontjait) helybenhagyja,
az ennek két oldalán lelhető félsíkokat felcseréli A másolópapírral való tükrözés e
definíció megfogalmazását készíti elő.
Következő fejezet
Tartalom