5. óra – SZIMMETRIKUS ALAKZATOK
Kezdjük
az órát bemelegítésként válogatással: sok egyszerű ábra között legyenek
szimmetrikusak és olyanok, melyeknek csak „kis” hibájuk van! Válogatás közben
kialakul a nagyrészt már hozott fogalom a szimmetriáról, itt és most „csupán”
pontosítanunk kell. Jobb, ha a definíciót a gyerekek próbálják megfogalmazni,
javíttassuk velük addig, míg feljegyzésre, megtanulásra alkalmassá válik.
Pl.: Tengelyesen szimmetrikusnak
nevezünk egy alakzatot, ha van olyan tengely, melyre
tükrözve a tárgyalakzat és a képe fedik egymást.
Ne ragaszkodjunk egy szóhasználathoz, sőt minél többféleképpen
tudják megfogalmazni gondolataikat tanítványaink, annál biztosabban találja meg
ki – ki a számára könnyen érthetőt, megjegyezhetőt.
Tk.:60-62. oldal, fgy 101-109. feladat
MACIS FÓLIA
M.: Az itt következő feladathoz táblai eszközként két
lefűzhető áttetsző iratgyűjtő fóliát használok,
mindkettőnek mindkét oldalára egy macifejet rajzolok, melynek mosolya
féloldalas (cél , hogy NE legyen szimmetrikus), a két fóliát egymásra téve a 4
maci teljesen fedi egymást. Ezután a tasakba egy-egy színes papírt teszek, így
az ábra a táblán jól látható, s ha arra van szükség, hogy átlátható legyen,
akkor kivesszük a papírt. A gyerekek másolópapírral dolgoznak, nekik is két
macijuk van, egyik a másiknak hű másolata. A táblai macikat is a gyerekek
helyezik el.
F1.: Rögzítsük az egyik macit! Helyezzük el a
másik macit úgy, hogy a két maci együtt szimmetrikus párt alkosson! Hány
megoldást találhatunk?
A másik macit „át kell lapozni”, hogy
különböző oldalra mosolyogjon a két jószág – végtelen sok megoldás van. Végezzünk
el néhány elhelyezést anélkül, hogy megfogalmazásokat várnánk a mikéntre.
Minden esetben mutattassuk meg a tengely helyét!
K.: Hogyan tegyem le a második macit, (hogy
szimmetrikus párt kapjak)
Az
első válasz csak ennyi szokott lenni: A másik
macit „át kell lapozni” – ne is várjunk több feltételre, inkább
bocsássuk „fejlehajtós szavazásra”:
K.: Ha „átlapozva” teszem le a második
macit, akkor tükrös elhelyezést kapok. Igaz-e, vagy hamis?
Mindig
akadnak óvatlanok, akik igaznak vélik eme állítást, nekik célozva helyezzük fel
a macipárt úgy, hogy egyik a másikból (valódi) csúszástükrözéssel származzon.
(Mint a lábnyomok) Nagy erőpróba a szemléletnek! Sok gyerek látja
tengelyszimmetrikusnak ezt az elhelyezés. Rajzolják át e párt egy másoló
papírra, és HAJTOGATÁSSAL győződjenek meg róla, hogy nem
szimmetrikus.
F2.:
A rögzített „A”
maci mellett, most megadom a másik, „Á” maci orrának a helyét. A feladat
ugyanaz. Hány megoldást találsz most? Fogalmazd meg, hogyan kell elhelyezni Á
macit!
Az orr és „képorr” összekötő szakaszának
felezőmerőlegese lehet csak tengely. Ilyen egyetlen egy létezik,
ezért csak egy megoldás van.
F3.:
Hány szimmetriatengelye lehet egy
alakzatnak? Válaszod példákkal támaszd alá!
1, 2, 3, … és végtelen sok. Pl.: Szabályos
sokszögek, kör. Keressünk példákat párhuzamos tengelyekkel is!
Ha van két párhuzamos tengely, akkor végtelen sok van.
Indoklás korábban volt (
kéttükrös
feladatsor).
Előző fejezet
Következő fejezet
Tartalom