Informatikai és Hírközlési Minisztérium Oktatási Minisztérium Apache Php Mysql Fazekas Mihály Gyakorlóiskola
  Bejelentkezás
Üdvözöljük a Matematika portálon!  
Majoros Mária: A nyelvi informatikai tanév matematikaoktatásáról

dr. Majoros Mária

A nyelvi informatikai tanév matematikaoktatásáról

Az "Oktassunk vagy buktassunk" továbbképzés 2011. januári előadása


A nyelvi informatikai tanév célja, hogy a gyerekek nagyon jó szinten megtanuljanak egy idegen nyelvet, és az informatikában jártasságot szerezzenek. Pontosan ezért a többi tantárgy óraszáma alacsony. A mi iskolánkban matematikából heti két órája van a gyerekeknek.

Minden matematikatanárban felvetődik a kérdés, hogy ebben a két órában mit lehet csinálni. Többféle válasz születhet erre a kérdésre:

Az egyik lehetőség: Arra használjuk ezt az órát, hogy megpróbáljuk a nyolcadik osztály végéig megszerzett tudást fenntartani, és megerősíteni. Ekkor általában a nyolcadik osztály végéig megszerzett algebrai ismereteket erősítjük.

A másik lehetőség: Bizonyos ismereteket előrehozunk, és megpróbáljuk a további évek tartalmi kereteinek túlfeszítettségét oldani.

A harmadik lehetőség: Úgy tekintjük ezt az évet, hogy itt egy kicsit elrugaszkodhatunk attól az eléggé elméleti síktól, amely a matematikaoktatásunkat jellemzi, és megpróbáljuk egy kicsit megmutatni azt, hogy a matematika alkalmazásai, azaz a mennyiségi leírások és összefüggések milyen sok információt hordoznak, és egy jó megfigyelő mennyi érdekes következtetést tud levonni.

Ebben a harmadik esetben erősen tudunk építeni a gyerekek aktivitására és önálló kutatására. Lehetőségünk nyílik arra, hogy a matematika tanulásához nagyon passzívan viszonyuló gyerekek érdeklődését is felkeltsük.

Természetesen minden esetben ezek a feladatok hozzákapcsolhatók a matematikaoktatás valamelyik területéhez, tehát nyelvi informatikai tanéven a kutatásokra és az önálló munkára fordított idő tartalmilag nem vész el a későbbi tanulmányok szempontjából.

Ez a tanulmány a Lauder Iskola NYIT évfolyamra járó tanulóinak internetről történő adatgyűjtése alapján elkészített, többnyire power pointos feldolgozásban prezentált előadásait tartalmazza. Tartalmilag ezek az előadások leginkább a statisztika és a százalékszámítás témaköréhez kapcsolhatók. A témákat a gyerekek részben maguk választották. Az előadásokkal kapcsolatban a gyerekek érdekes kérdéseket tettek fel, ezeket én illesztettem be az itt közzétett anyagba.

Úgy gondolom, hogy az itt bemutatott témák érdekességüknél fogva lehetőséget adnak arra, hogy a gyerekek aktívan bekapcsolódjanak az elemzésekbe, keressék a lehetséges következtetéseket, és megértsék, hogy a matematika milyen nagy segítség lehet társadalmi, gazdasági, földrajzi, stb. következtetések és összefüggések megfogalmazásában.


Kiemelt támogatónk 2006-ban:
Tigra Computer
Támogatóink 2003-ban:
Oktatási Minisztérium
Powered by:
Apache + Php + Mysql
Kapcsolat
hraskoa@fazekas.hu
Copyright © 2004-2010 Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium. Served by pingvin.