Informatikai és Hírközlési Minisztérium Oktatási Minisztérium Apache Php Mysql Fazekas Mihály Gyakorlóiskola
  Bejelentkezás
Üdvözöljük a Matematika portálon!  
Majoros Mária: A függvényfogalom előkészítése: Valuta és devizaárfolyamok

dr. Majoros Mária

A függvényfogalom előkészítése

Valuta és devizaárfolyamok

Az "Oktassunk vagy buktassunk" továbbképzés 2009. októberi előadása


A korábbi fejezetekben már elemeztük, hogy a matematika tanítását a szemléltetésként alkalmazott példák szempontjából át kell gondolnunk. Nagyon fontos lenne, hogy olyan tapasztalatokból kiindulva jussunk el az elvont matematikai fogalmak megalkotásához, amelyek közel állnak a gyerekek mindennapi tapasztalataihoz. A „mindennapi tapasztalat” két dolgot jelenthet:

  • Naponta szükségük van arra, hogy bizonyos ismereteket alkalmazzanak ahhoz, hogy sikeresen oldjanak meg feladatokat.
  • A sajtó és az elektronikus média által közölt információkat képesek legyenek helyesen értelmezni, illetve lássák a megfelelő összefüggéseket.

A jó körülmények között élő, biztos családi háttérrel rendelkező gyerekek sokkal könnyebben fogadják el azt, hogy az iskolai tanulás egy hosszú távú befektetés, ahol nagyon sok évnek kell eltelnie ahhoz, hogy a tudásba befektetett munka hasznosuljon. Jelen körülmények között ez legalább 15 év.

Ugyanakkor a nehéz anyagi helyzetben lévő gyerekek, akiknél esetleg a családi háttér sem nyugszik biztos alapokon, az élethelyzetükből adódóan sokkal kevésbé képesek arra, hogy ilyen hosszú távú tanulmányi befektetésekben gondolkodjanak. Ők azt várják el, hogy az iskolában megszerzett tudás segítse őket abban, hogy a mindennapi élet által adott feladatok és helyzetek között képesek legyenek tájékozódni.

Akár jó körülmények között él egy gyerek, akár nehéz az élethelyzete, mindenképpen szükséges, hogy a tanulás iránt motivált legyen. Az érdeklődés fenntartását jelentősen javítja az oktatás tartalmának olyan típusú változtatása, amely hozzájárul a matematika tanulása iránti érdeklődés fenntartásához, mert segíti a gyerekeket abban, hogy képesek legyenek a körülöttük lévő világgazdasági és társadalmi jelenségeinek jobb megértésére. Ezt hívhatjuk kompetencia alapú oktatásnak is. Ebben a fejezetben a függvényfogalom bevezetésére mutatok egy lehetséges példát: a forint árfolyamának változásából fogunk kiindulni.

A feladatokat 6. osztályos gyerekekkel elvégeztük. Az itt ismertetett projekt 4 órát vett igénybe.

A tanítási anyagot didaktikai tanácsokkal láttam el, ezeket kékkel jelölöm.

A ,,Valuta és devizaárfolyamok'' projekt anyaga a pdf fájlban olvasható.


Kiemelt támogatónk 2006-ban:
Tigra Computer
Támogatóink 2003-ban:
Oktatási Minisztérium
Powered by:
Apache + Php + Mysql
Kapcsolat
hraskoa@fazekas.hu
Copyright © 2004-2010 Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium. Served by pingvin.