Informatikai és Hírközlési Minisztérium Oktatási Minisztérium Apache Php Mysql Fazekas Mihály Gyakorlóiskola
  Bejelentkezás
Üdvözöljük a Matematika portálon!  
Majoros Mária: Statisztika I.: Projekt az adózásról a 11. évfolyamon

dr. Majoros Mária

Statisztika I.

Projekt az adózásról a 11. évfolyamon

Az "Oktassunk vagy buktassunk" továbbképzés 2010. januári előadása


Ez a projektleírás egy kétrészes statisztika anyag első fejezete. Lényege, hogy a matematikai, statisztikai ismeretekbe izgalmas, húsbavágó problémák vizsgálata kapcsán adjon bevezetőt.

A projekt egyik célja, hogy tudatosítsa a gyerekeben: nem véletlen az, hogy a fejlett országokban az adómorál sokkal jobb. Az adó elkerülése hosszú távon megoldhatatlanul nagy problémához vezet, a megfelelő adómorál ugyanakkor a jóléti állam létrejöttéhez elengedhetetlenül szükséges feltétel.

Másrészt az alább leírt projekt a következő ismeretek és készségek fejlesztésére törekszik:

  • Adatok összehasonlítása;
  • Adatok táblázatból történő kiolvasása;
  • Lényeges és lényegtelen összefüggések felismerése;
  • Adatok táblázatba foglalása;
  • Adatok szemléltetése grafikusan;
  • A különböző lehetséges grafikus megjelenítések hatékonyságának értékelése (Amikor az egyes adófajtákat oszlopdiagrammal szemléltetjük, akkor az egymáshoz viszonyított eltérések jól látszanak, de az egészhez viszonyított arány nem jelenik meg. Érdemes a gyerekeket arra kérni, amikor az oszlopdiagrammot elkészítik, hogy becsüljék meg, az egyes adófajták a teljes adóbevétel hányad részét adják. Amikor ugyanezt kördiagrammal szemléltetjük, azonnal látszik az egyes adófajták az egészhez viszonyított aránya is.)
  • Százalékszámítás;
  • Egész részből tort rész számítása;
  • Tört részből egész rész számítása ( Amikor megbecsüljük, ha mindenki adózna, akkor mekkora lenne a költségvetés bevétele.)

1. Óra

A foglalkozás elkezdése előtt a tanár négyes csoportba rendezi a gyerekeket. Ügyeljen arra, hogy minden csoportba kerüljön olyan gyerek, aki jól tud számolni. Minden gyerek önállóan dolgozik, de egy-egy feladat befejezése után össze tudják hasonlítani az eredményeiket.

Kevés tanári instrukció hangzik el, mert a lényeg az, hogy a gyerekek az olvasottak és a hozzájuk kapcsolódó feladatok hatására maguk fedezzék fel, hogy milyen problémát jelent a megfelelő adómorál kialakulása. Nevelési szempontból nagyon fontos, hogy ők maguk fogalmazzák meg a következtetéseiket.

A téma egy nagyon rövid tanári bevezetéssel kezdődik. A tanár röviden tájékoztatja a gyerekeket, hogy a statisztikai alapfogalmakat a költségvetési kiadások és az adók, mint a gyakorlatból vett példa alapján fogják bevezetni.

Ezután adjunk minden gyerek kezébe egy előre kinyomtatott kérdéssort. Kérjük meg a gyerekeket, hogy mindenki önállóan válaszoljon a kérdésekre....

A ,,Projekt az adózásról a 11. évfolyamon'' anyag teljességében a pdf fájlban olvasható.


Kiemelt támogatónk 2006-ban:
Tigra Computer
Támogatóink 2003-ban:
Oktatási Minisztérium
Powered by:
Apache + Php + Mysql
Kapcsolat
hraskoa@fazekas.hu
Copyright © 2004-2010 Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium. Served by pingvin.