Informatikai és Hírközlési Minisztérium Oktatási Minisztérium Apache Php Mysql Fazekas Mihály Gyakorlóiskola
  Bejelentkezás
Üdvözöljük a Matematika portálon!  
CabriJava help

CabriJava help

A Matek portálon immár több helyen is használunk CabiJava ábrákat. Lásd pl. Herczeg János előadását, Reiman István cikkét, vagy Hraskó András doktori dolgozatát.

Az applet futtatásához szükség van Java bővítményre. Ha nincs, a Sun oldaláról letöltheted. Hogy pontosan mi kell, azt elolvashatod a CabriJava honlapján: http://www.cabri.net/cabrijava/.

A program ablakában az egér segítségével mozgathatod az objektumokat. (Lásd az animációt!)

Ha duplán kattintasz, alul megjelenik a CabriJava eszközsora, ahol többféle funkciót érhetsz el:

A CabriJava eszközsora
A CabriJava eszközsora

Az első gomb (), a hosszú sáv és az utána álló két gomb () a szerkesztés menetében segít tájékozódni. A sávon lévő gömb alakú fogantyút () mozgatva előre ill. visszaléphetsz a szerkesztési folyamatban. Az első gomb az egész szerkesztést lejátssza folyamatosan, a nyíl gombok pedig egy lépést lépnek előre vagy hátra. Előfordulhat, hogy megnyomod az egyik nyíl gombot és nem történik semmi, ez azért van, mert ilyenkor egy rejtett objektum létrehozása történt, ami nem látszik.

Ezután következik a mozgatás gomb (), amivel az ábrát elmozdíthatod, így az esetleg kilógó részeket is megnézheted. Ugyanezt a funkciót elérheted a Ctrl gomb lenyomásával és húzással, ill. Internet Explorerben jobb egérgombos húzással.

A csillag alakú gombbal () egy objektum nyomvonalát jelenítheted meg. Kattints a gombra, ezután amelyik objektumra rákattintasz, annak a nyomvonala meg fog jelenni. Kattints újra a gombra, és mozgasd valamelyik pontot! A kiválasztott objektumnak látszódni fog az útja.

A következő gomb () az animálás. Ha rákattintasz, húzással beállíthatod az objektumok animációit. Klikkelj valamelyik pontra, és húzd el az egeret! Ilyenkor megjelenik egy rugó, és ha újra az animáció gombra kattintasz, akkor a pont, mintha a rugó meglökné, elindul. Az ábrára kattintva tudod elindítani illetve megállítani a mozgást.

Csak azokat a pontokat lehet animálni, amelyek nincsenek rögzítve az ábra szerkesztése során korábban felvett objektumok által. Pl. egy körön szabadon felvett pont animálható, de csak a körön tud mozogni. Két kör metszéspontjaként felvett pont nem animálható.

Egyszerre akár több objektumot is animálhatsz, és animálás közben a nyomvonalat is megjelenítheted.

Az utolsó gombbal () letöltheted a szerkesztést. Ha letöltöd a Cabri demo verzióját, akkor meg tudod nyitni. Itt meg is veheted a programot.

Kiemelt támogatónk 2006-ban:
Tigra Computer
Támogatóink 2003-ban:
Oktatási Minisztérium
Powered by:
Apache + Php + Mysql
Kapcsolat
hraskoa@fazekas.hu
Copyright © 2004-2010 Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium. Served by pingvin.